Predeal, comuna din Plasa Peleș
Prima atestare documentară a orașului Predeal apare în scrisoarea domnitorului Constantin Brâncoveanu din 26 februarie 1705 către jupân Andreas, marele jude al Brașovului, care se referea la un transport de postav.
Rolul strategic al Pasului Predeal
Pasul Predeal a fost folosit prima dată pentru trecerea oștilor muntene, conduse de Radu Șerban, care au sărit în ajutorul principelui Transilvaniei, Gabriel Bathory, învingându-i pe rivalii acestuia în fața Brașovului.
Primii locuitori ai văii superioare a Prahovei sunt schimnicii*, mocanii* și tâlharii. Se pomenește de un schimnic, Diham, și de călugărul Ioanichie care a construit schitul Predeal în 1774.

foto: imagoromaniae.ro
În 1790 se construiește localul Poștei și, astfel, în jurul acestor două clădiri se conturează o comunitate cu caracter permanent. După războiul ruso-austro-turc, drumul Văii Prahovei este transformat în drum de care și trăsuri, având chiar și podețe de lemn.
În 1775 Ipsilante Vodă consfințește dreptul „căruțașilor prahoveni” de a transporta mărfuri de la Brașov către București.
Poșta și drumul Văii Prahovei
În 1789 drumul este refăcut, adăugându-se punți și poduri de lemn peste prăpăstii, iar un an mai târziu ia ființă un serviciu de poștă pe drumul de pe Valea Prahovei cu un local și la Predeal. Aici schimbul cailor și odihna se făceau sub paza străjerilor domnești.
Anul 1852 este un reper în istoria acestui oraș. Până atunci Valea Superioară a Prahovei era protejată de slujbașii domnești doar la punctele de vamă și pe traseu. În rest era raiul tâlharilor care nu se sfiau să atace chiar așezămintele călugărilor. În același an, punctul vamal de la Breaza se muta la Predeal.
Înființarea comunei Predeal (1864-1920)
1864 este anul în care s-a înființat comuna Predeal, când Podu Neagului (Sinaia de mai târziu) și Posada s-au alipit comunei Comarnic.
Restul satelor au format comuna Predeal cu reședința, pe rând, la Bușteni, Predeal și Azuga.

Prima Primărie a Comunei Predeal. Foto: predeal.ro
La 31 mai a fost semnată, la București, convenția dintre România și Austro-Ungaria pentru construirea liniei ferate Ploiești-Brașov cu joncțiunea în gara Predeal.
La 20 mai 1920 Predealul devine comună autonomă în Plasa Peleș a județului Prahova având în 1925 un număr de 1524 de locuitori.
Dupa 1950 trece în componența regiunii Brașov (de fapt, a orașului Stalin – cum se numea atunci -, dar evit să-i spun așa pentru criticii mei istorici).
Detalii actualizate sunt disponibile pe site-ul oficial al orasului.

foto: predeal.ro
Mic glosar
* schimnic / schivnic – călugăr care ducea viață grea, plină de privațiuni, departe de lume;
* mocan – cioban, locuitor din regiunile muntoase, în special ale Transilvaniei, care posedă turme de oi.
Apropos de istorie și de produsele cu traditie, știai că la Mediaș teracota se arde în același cuptor din 1906?
Susține blogul și Faptele Bune cumpărând de pe butoanele de mai jos, sunt linkuri afiliate.
Fără costuri suplimentare pentru tine.

Pingback: I Squash Brasov, primul teren de squash din sticla